Wednesday, August 16, 2017

Q-Switch Laser at CLINIC MF

Good day everyone !

Aku pasti, semua orang mendambakan kulit wajah yang cantik, bersih dan sihat. Rupa cantik ke tidak, itu belakang kira sebab cantik adalah perkara subjektif. Everyone defines beauty differently. Yang penting, KULIT muka bersih dan bebas dari cela. Barulah confident untuk menghadapi liku-liku kehidupan. Chewah !


Pada 5 Ogos lalu, aku telah diberi kesempatan untuk mencuba rawatan laser di Clinic MF yang terletak di Midvalley Kuala Lumpur. Ini merupakan kali pertama aku mencuba rawatan laser dan juga kali pertama membuat rawatan yang melibatkan wajah. Jadi aku nak share lah pengalaman mencuba rawatan laser di Clinic MF nie.

Clinic MF menawarkan pelbagai rawatan laser. Pilihan rawatan laser bergantung kepada masalah kulit pelanggan. Sebelum mendapatkan rawatan laser, pelanggan akan mendapatkan consultation daripada Dr. Felicia. Konsultasi dari Dr. Felecia sangat membantu dalam mengenalpasti masalah kulit wajah anda.

Dr. Felicia nie sangat sopan and very soft-spoken orang nya.

What's your concern about your face ?

That was what Dr Felicia asked me during the consultation. For those who follows me on instagram, probably already knew that i had chicken pox during fasting month. What a nightmare to have chicken pox at this age. But things happened, so move along. So my concern is my chicken pox scars. I have couples of it. I got one on my forehead. This one bothers me a lot coz it is a sunken scar that looks like kawasan tadahan hujan. I got one on my nose, some on my cheeks and a couple on my chin. Trust me, i hate it so much.

" Is there anything else ?"

Aku tak boleh fikir sangat masa tu. And i came out with, FRECKLES ! Atau dalam bahasa mudahnya, jeragat. Tapi kita guna "freckles" lah, sedap sikit bunyi nya. Ala-ala international gitueee. Freckles aku banyak terbentuk dekat pipi bawah mata, dan juga dekat hidung. It doesnt bother me as much as the chicken pox scars. Sebabnya tak nampak sangat pon freckles aku kalau tengok dari jauh. Kalau tengok secara close up memang korang boleh nampak freckles yang terbentuk di wajahku.

She took a look at my face closely, and then she explained what treatment i was going to have and how is the procedures and also what to expect after the treatment.

Rawatan laser yang aku dapatkan merupakan Q-Switch Laser yang mana dengan rawatan nie, ia mengecilkan pori-pori muka, memudarkan parut, mengurangkan kedutan dan juga mencerahkan kulit wajah. Selain itu, ia juga boleh merawat pigmentation kulit. Q-Switch laser nie jugak boleh menghilangkan tattoo tau.

Sebelum treatment, beautician di sana bawa aku ke satu bilik untuk ambil gambar wajah aku daripada pelbagai angle. Selepas treatment pon, gambar wajahku diambil. Kira nak bandingkan sebelum dan selepas treatment lah gituee.


Lepastu aku dibawa ke satu lagi bilik. Kali nie, nak buat persediaan wajah kita sebelum masuk ke bilik rawatan laser tu. Pre-cleansing namanya di mana kulit muka dibersihkan terlebih dahulu. Seriously rasa best je bila prep nie. Rasa macam nak tidur pon ada. Nyaman je rasa. Since aku nak buat rawatan buang freckles, so ada prep khas untuk rawatan tu. Gambar atas tu merupakan prep yang dia buat untuk rawatan tu where they put anaesthetic cream to my face. Benda tu stay dekat muka aku lebih kurang dalam 10 minit macam tu.

I look like a pregnant lady came for an ultrasound appointment. Haha

Dan sekarang, masa untuk di laser. Rasa nervous ada, excited pon ya. Sakit ke tidak buat laser treatment nie ? Jawapannya tak sakit pon. Tak perlu risau, sebab Dr Felicia nie sangat bagus. She comforted me by saying everything is going to be fine. Even sebelum nak mulakan laser tu, dia cuba dulu dekat muka aku and tanya sama ada sakit ke tidak. Kalau rasa sakit yang tak dapat ditanggung, bagi tahu je dekat dia. Tapi seriously tak sakit pon.


Rasanya aku menjalani 3 kali proses laser. Yang pertama, laser secara menyeluruh iaitu satu muka. Kedua, laser tempat di mana chicken pox scars aku berada. Dan ketiga, laser untuk freckles. Laser untuk freckles tu rasa sakit sedikit but it was bearable as they put anaesthetic cream on my face earlier during the prep. Secara keseluruhan, tak sakit pon. Cuma bau rasa macam benda terbakar semasa proses laser nie.


Selepas rawatan tu, dorang letak hydrogel mask dekat muka. Sejuk hydrogel mask nie. Memang best gila pakai. They left me for about 10 minutes with that mask. And then, the beutician applied mosturiser and sunscreen to my face.


Sedikit rakaman semasa rawatan laser dijalankan

Rawatan laser untuk freckles, akan meninggalkan kesan "bakar" pada kulit (small scab). Bukan lah besar pon, macam bintik-bintik hitam je. Tak perlu risau, dalam hari ketiga atau keempat selepas treatment, small scab tu akan tertanggal secara natural. Jangan pulak korang pi kopek.

This is my face after the treatment

Dalam masa 4 hari, muka aku bebas daripada freckles. All the small cabs tertanggal dengan sendirinya. Aku boleh nampak perubahan di mana, pori-pori muka mengecil, chicken pox scars aku warna dia semakin pudar. They are still there, cuma pudar sahaja. Sebab rawatan parut yang betul-betul berkesan merupakan Fractional CO2 Laser if i'm not mistaken. Q-Switch Laser only lighten the scars' color and reduce the visibility.

Post treatment : 1st Day

Post treatment : 4th day

Secara keseluruhan, aku sangat-sangat berpuas hati dengan layanan yang aku terima di Clinic MF cawangan Mid Valley nie. Dr Felicia and her beauticians were so nice and approachable. Thank you for this laser treatment Clinic MF !

Dr Felicia pesan, lepas nie nak keluar mana-mana, jangan lupa pakai sunscreen, at least SPF 15 untuk melindungi kulit wajah daripada masalah freckles, supaya ia tak datang kembali.


For those yang nak dapatkan facial treatment menggunakan teknik laser, boleh lah berbuat demikian di Clinic MF, di cawangan berikut,

THE BOULEVARD, MID VALLEY
51-1, The Boulevard, Mid Valley City
Lingkaran Syed Putra, 59200 Kuala Lumpur.

Tel : 03-22888328 / 011-35373307

ATRIA SHOPPING GALLERY
S09, 2nd Floor, Atria Shopping Gallery,
Atria Damansara, Jalan SS 22/23 Damansara Jaya,
47400 Petaling Jaya, Selangor

Tel : 03-77326422 / 011-35325332

CLINIC HOURS :
Monday - Friday : 10am - 7pm
Saturday : 10am - 5pm
Closed : Sunday / Public Holiday

Facebook : CLINIC MF
Instagram : clinic_mf

PROMOSI ! 1st trial hanya dengan harga RM199. So apa tunggu lagi ? Ayuh ke Clinic MF berdekatan anda rawat kulit wajah supaya yang cantik dan bebas dari cela.

See ya !

1 comment:

  1. I became honored to receive a call from my friend as soon as he found
    the important suggestions shared on your own site.
    Going through your blog article is a real excellent experience.
    Thank you for thinking about readers much like me, and I want for you the best of success for a professional in this arena.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...